Biergigant Anheuser-Busch InBev is er afgelopen kwartaal net als concurrent Heineken in geslaagd meer en ook duurder bier aan de man te brengen. De grootste brouwer ter wereld zag de bierverkoop met 1,5 procent toenemen en de omzet met een kleine 8 procent tot 12,2 miljard dollar (11,1 miljard euro).
Het nettoresultaat ging sterk omhoog, van 1,4 naar 2,5 miljard dollar. De brutowinst, geschoond voor eenmalige posten, dikte met een kleine 10 procent aan tot 4,7 miljard dollar. AB InBev merkt wel op dat het derde kwartaal vorig jaar sterk negatief werd beïnvloed door tegenvallers in de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico.
Met name in die markten zaten de verkopen dan ook sterk in de lift. In China sleet AB InBev minder bier, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door een hogere gemiddelde verkoopprijs. Ook in West-Europa deed het bedrijf goede zaken met een volumegroei van 7,7 procent.
Inflatie
AB InBev is positiever geworden over de omzetontwikkeling dit jaar omdat duurdere bieren een groter deel van de verkoop uitmaken dan eerder gedacht. De opbrengsten per verkochte hectoliter stijgen daardoor sneller dan de gemiddelde consumentenprijzen. Eerder werd een toename in lijn met de inflatie voorzien.
De producent van wereldwijde merken als Stella Artois en Budweiser bereikte onlangs overeenstemming op hoofdlijnen over een overname van de nummer twee op de mondiale biermarkt, Grolsch-moeder SABMiller, voor omgerekend zo'n 95 miljard euro. Uiterlijk 4 november moet AB InBev met een definitief bod komen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl